How-to: изграждане на 360° коледна маркетинг стратегия за retail сектора
През цялата година сезонните маркетингови кампании могат да бъдат чудесен начин да ангажирате аудиторията си и да постигнете по-високи приходи за вашите продукти. Няма по-подходящо време за това от коледния сезон. Средно търговците на дребно разчитат около 20% от годишните им продажби да бъдат реализирани през ноември и декември. Ако искате да извлечете максимална полза от празничния сезон и да увеличите трафика както във физическите си магазини, така и в онлайн магазина, ще ви е необходима силна коледна маркетингова стратегия – и ние можем да ви помогнем.
Защо солидната маркетингова стратегия за Коледа е от решаващо значение за търговците на дребно?
Целта на една силна маркетингова стратегия за празниците е да ангажира аудиторията ви, да оптимизира продажбите и да повиши разпознаваемостта на бранда. В зависимост от това колко добре се представяте на пазара, можете да позиционирате бранда си като предпочитано място за всички празнични покупки, което от своя страна може да доведе до повече продажби. А ако хората решат да купят и подарят вашите продукти по време на коледния сезон, вие имате потенциала да направите впечатление на нови потребители.
Това означава, че вашата маркетингова стратегия за коледните празници през 2025 г. може да увеличи не само вашите продажби по време на празниците.
Тя може също да ви помогне да получите по-голяма популярност и да увеличите продажбите си и след края на празничния сезон.
Компоненти на 360-градусовата маркетингова стратегия за Коледа в търговията на дребно
360-градусовата маркетингова стратегия за празниците използва всички налични материали – от онлайн до офлайн – за да достигне до целевата аудитория и да я накара да предприеме действие. Нека разгледаме стъпките, които трябва да предприемете, за да разработите 360-градусова маркетингова стратегия за Коледа, която да работи за вашия бранд.
Стъпка #1: задайте SMART цели за вашата коледна маркетинг стратегия
Източник: Станфордски университет
Преди да започнете с вашата маркетингова кампания за празниците, трябва да знаете каква е вашата цел за празничния сезон. Например, в зависимост от вашите показатели, може да искате да увеличите приходите си в сравнение с миналата година, да постигнете тримесечните си цели за продажби или да привлечете повече трафик към вашия уебсайт. Независимо от крайните резултати, ясното формулиране на вашите цели ще ви помогне да разработите коледна маркетингова стратегия, която е насочена конкретно към тези цели.
За тази цел препоръчваме прилагането на SMART цели. Тази абревиатура за определяне на цели означава:
- S: Специфични (Specific)
- M: Измерими (Measurable)
- A: Постижими (Attainable)
- R: Реалистични (Realistic)
- T: Срочни
Поставянето на конкретни, срочни цели ви помага да фокусирате енергията си и да имате ясен барометър, с който да измервате целите си. Например, можете да си поставите цел продажбите ви през ноември и декември да бъдат равни на една четвърт от годишните ви продажби до края на празничния маркетингов сезон през 2025 г.
След като достигнете финалната линия, вашите SMART цели трябва да улеснят измерването на успеха на вашата празнична маркетингова стратегия. Те могат също да ви помогнат да оцените силните и слабите си страни, да планирате бъдещето и да отбележите кои стратегии са били най-ефективни. След това можете да използвате тези резултати, за да оформите бъдещите си кампании.
Стъпка #2: oпределете и проучете целевата си група
Преди да се заемете с разработването на вашата коледна маркетинг стратегия, трябва да се уверите, че тя ще бъде подходяща за вашата аудитория. За да направите това, първо трябва да създадете профил на вашата целева аудитория и да имате ясна представа за типа купувачи, които искате да привлечете. След като създадете профил, можете да започнете да проучвате тенденциите в празничното пазаруване на клиентите и да коригирате вашата стратегия според това. Проучването на целевата група предварително ви позволява да определите кои празнични стратегии трябва да бъдат приложени за конкретния тип потребители и дали е необходимо да промените плана си въз основа на заключенията си.
Стъпка #3: почерпете вдъхновение, като потърсите най-добрите практики за празничен маркетинг
Преди да измислите концепция за вашия празничен маркетинг, трябва да се уверите, че сте запознати с най-добрите практики в областта. Съставете списък с нещата, които трябва да имате предвид при изработването на вашата маркетингова стратегия, от теми на имейли, напомнящи приказки, до важни празнични маркетингови стратегии, които си заслужава да имате под ръка. Целта е да разработите коледна маркетингова стратегия, която да ангажира вашата аудитория и да я привлече към продажбения канал.
Стъпка #4: проучете внимателно всяка информация, която можете да намерите за празничния сезон
Преди да предприемете каквито и да било действия, винаги трябва да започнете с проверка на най-важните коледни статистики, които се отнасят до вашия бранш. Например, как са се развивали коледните продажби миналата година, имало ли е увеличение или намаление? Как се е променило поведението на потребителите по отношение на празничния сезон? Какви са очакваните коледни приходи от продажби на дребно във вашата страна? Придобивайки този вид знания, ще създадете по-ефективна коледна стратегия: ще можете да оцените точно нуждите си от запаси, да изчислите по-точно рекламния си бюджет и дори още повече.
Стъпка #5: намерете креативна (и последователна) концепция
След като вече знаете целите си за празничния сезон и разполагате с няколко добри практики и идеи за празничен маркетинг, е време да разработите концепцията си за празничен маркетинг. Независимо дали концепцията ви е цветова схема, тема, празничен слоган или комбинация от трите, трябва да се уверите, че концепцията обединява всичките ви маркетингови усилия.
Добрата концепция за празничен маркетинг трябва да дава насока на всички ваши маркетингови усилия през целия сезон. Идеалната концепция трябва да бъде значима за вашата целева аудитория, независимо дали това означава елегантна, опростена цветова схема за минималистична аудитория или по-голямо послание, което искате да предадете, за да привлечете нишова аудитория. Ако търсите малко вдъхновение, винаги можете да разгледате някои от най-добрите коледни кампании на големи брандове и да следвате техния модел.
Стъпка #6: преминаване към омниканален подход чрез множество канали за комуникация
Клиентите взаимодействат с вашия бранд по различни начини. Днес търсенето е по-хаотично от всякога. Пътят на клиента може да включва четене за даден продукт в имейл, проучване на декстоп, показване на съпруга/съпругата на мобилния телефон и накрая покупка. Колкото повече канали имате на разположение за реклама и комуникация – и колкото по-добра е вашата омниканална рекламна стратегия – толкова по-успешни ще бъдете през този празничен сезон.
Освен това, не забравяйте, че конкретни сегментирани аудитории реагират по-добре в различни канали. Свързването на правилния канал с правилната целева група е прецизен процес, основан на данни, така че внедряването на задълбочени инструменти за проучване е от решаващо значение.
Съвет: препоръчваме ви да използвате платформа за ангажиране на клиенти с инструмент за автоматизация на омниканални кампании от типа „drag and drop“ като ContactPigeon. Това ще ви спести много време.
Стъпка #7: oценете активите, които вече притежавате
Маркетингът по празниците може да стане скъп много бързо. Ето защо трябва да оцените активите, с които вече разполагате, за да определите какво може да бъде преработено, за да комуникирате концепцията си на клиентите. Съдържание като коледни публикации в блога от предишни години може да бъде бързо обновено и да се добавят някои актуализирани факти, които отговарят на най-новите тенденции на новия сезон. Оценяването на активите, с които вече разполагате, ви позволява да приоритизирате средствата си за нови маркетингови стратегии, като същевременно спестявате време и ресурси.
Така че като цяло не забравяйте да проверите най-добре представящите се продукти от предишни години:
- Продукти и продуктови групи
- Платени реклами
- Активност в социалните медии
- Сътрудничество с инфлуенсъри
- Кампании с имейл маркетинг бюлетини
- Кампании чрез SMS/Whatsapp/Viber/WeChat
- Съдържание на блога
Стъпка #8: Тествайте възможностите за търсене във вашия уебсайт
Неработещите линкове са разочароващи за вашите клиенти, независимо от сезона. Но по време на празничния маркетингов сезон неработещите линкове или неправилно маркираните термини за търсене могат да означават разликата между сключване на сделка и загуба на потенциален клиент. Не забравяйте да направите бърза проверка на вашия уебсайт, за да се уверите, че работи безпроблемно и че всички линкове функционират. Трябва също да актуализирате термините или таговете за търсене на вашия инвентар и да се уверите, че вашите клиенти могат лесно да намерят това, което търсят. И накрая, но не на последно място, не пропускайте да оптимизирате функцията за търсене – тя трябва да бъде предсказуема, ефективна и колкото се може по-привлекателна.
Стъпка #9: представете продуктите като подходящи за коледни подаръци
Успехът в търговията на дребно се състои в това да покажете как вашите продукти могат да решат проблемите на клиентите ви. А един от най-големите проблеми, с които се сблъскват клиентите по време на коледния сезон, е да решат какво да купят за тези членове на семейството и приятели, за които е трудно да се намери подходящ подарък.
Създаването на ръководства за подаръци по време на коледния маркетинг сезон може да помогне на клиентите ви да вземат по-лесно решения и да се ангажират с покупката на даден продукт. Можете да направите това, като подчертаете предимствата на вашите продукти чрез статии в блога, публикации в социалните медии и реклами. Можете също да последвате примера на големи марки като ASOS, Jacquemus & Palm Angels и да създадете специални категории за подаръци на вашия уебсайт: това ще повиши значително потребителското преживяване и ще допринесе за успешната коледна маркетингова стратегия.
Източник: онлайн магазин на Jacquemus
Стъпка #10: ограничете броя на продуктите, които показвате едновременно
Знаете ли, че клиентите, които имат прекалено много възможности за избор, всъщност са по-малко склонни да направят покупка, отколкото клиентите, които имат по-малко опции? Ето защо, вместо да изпращате целия си празничен каталог, е по-добре да създадете целеви списъци, писма и колекции от продукти с ограничен брой артикули, които да показвате на клиентите си наведнъж, за да избегнете канибализиране на продуктите. Можете също да обмислите провеждането на кампании за кръстосани продажби и препоръки за продукти с по-висока цена, въз основа на предишни покупки или история на сърфиране.
Стъпка #11: разработете коледна маркетингова стратегия за справяне с недостига на стоки
Недостигът на стоки може да е сериозен проблем за много брандове. Ако знаете, че този проблем ще възникне, можете да изработите стратегия за най-добрия начин да го решите. Например, можете да рекламирате последния ден, в който клиентите трябва да направят поръчка, за да получат пратката си до Коледа, като по този начин им напомните колко важно е да се съобразят с времето при коледните покупки. Можете също да промотирате артикулите с голям запас пред тези с малък запас в продажбите и бюлетини, или да предложите купон за разпечатване, който купувачите в последния момент могат да поставят в подаръчни кутии или чорапи.
Стъпка #12: обмислете маркетингова стратегия „12 дни на Коледа“
Източник: sweetescape.com
Една ефективна кампания е да проведете промоция „12 дни до Коледа“ в дните преди 25 декември. Това включва представяне и промотиране на различен продукт всеки ден в продължение на 12 дни. Обратното броене ще помогне да се създаде усещане за спешност и ще направи потребителите по-склонни да закупят вашия продукт. Тази тактика ще бъде и скъпоценен елемент от вашата маркетингова стратегия за Коледа по още една причина – SEO стойността: тъй като ще използвате обратно броене с уникални ежедневни промоции, ще имате повтарящи се посетители/клиенти на вашия уебсайт, което ще повиши авторитета на вашия домейн за търсачките и ще ви донесе по-високи позиции в търсенето по ключови думи, свързани с Коледа.
Можете също да изберете да проведете разпродажбата след празниците, от 25 декември до 5 януари. Продължаването на вашия празничен маркетинг през този период ще ви позволи да се възползвате от клиентите, които връщат артикули или празнуват по-късно. Дванадесетте дни на разпродажба могат също да ви предоставят възможност да подчертаете допълнителни продукти, които имате на склад, и да изместите тези артикули пред продуктите, които са в недостиг.
Стъпка #13: украсете магазина си за празниците
Източник: Taylor
Може да предположите, че клиентите са преминали към дигиталните технологии и вече не се интересуват от декорациите в магазините, но това далеч не е вярно. Много клиенти предпочитат да пазаруват в магазините по време на празниците, особено когато не знаят точно какво търсят. Декорирането на физическия ви магазин за празниците може да даде на клиентите усещане за уют, да ги накара да останат по-дълго и да им помогне да си представят как вашите продукти ще бъдат приети по време на празничния сезон.
Стъпка #14: актуализирайте външния вид на уебсайта си за празничния сезон
Вашият физически магазин не е единственото нещо, което може да бъде обновено за празничния сезон. Дори брандовете за електронна търговия могат "да се украсят" за сезона като форма на празничен маркетинг. Помислете да обновите уебсайта си с празнични цветове или да поставите нова празнична картинка на страниците си в Instagram и Facebook. Вашето цялостно дигитално присъствие трябва да бъде съгласувано и последователно, така че няколко обновления във всичките ви дигитални акаунти могат да въведат хората в празнично настроение.
Стъпка #15: персонализирайте опаковката си според сезона
Опаковките с празнична тематика могат да бъдат ефективен маркетингов инструмент, особено ако могат да се използват и като подаръчна опаковка. Можете също така да оптимизирате опаковката си, като включите в нея маркови стоки. Това не само ще ви помогне да популяризирате бранда си, но и ще подобри впечатлението на клиентите за вашата компания и потенциално ще ги накара да купят отново вашия продукт. Освен това, ако подаръкът и представянето му оставят силно впечатление у получателя, той ще бъде по-склонен да разкаже за вашата компания и да препоръча тази оферта на други хора. Подобряването на репутацията на вашата марка от уста на уста е винаги добра тактика, която можете да използвате в коледния си маркетингов план и стратегия като цяло.
Стъпка #16: използвайте имейл маркетинг - той никога не остарява
Знаете ли, че имейл маркетинга е причина за 20% от посещенията на уебсайтовете по време на празничния сезон?
Данните показват също, че хората, които са дошли на даден сайт чрез промоционален имейл, харчат 138% повече от другите посетители на уебсайта. Затова не подценявайте силата на маркетинг бюлетина! Напомнянето на абонатите ви за вашите продукти и представянето на невероятните ви коледни оферти ще допринесе за вашата коледна маркетингова стратегия.
Освен това, персонализираният имейл за вашите постоянни клиенти е тактика, която никога не губи: показвайки им, че ги цените и се интересувате от тях, без съмнение ще ги превърне в лоялни клиенти. Просто не забравяйте: за да създадете лоялни клиенти за вашата марка, не ограничавайте бюлетина си до оферти/продажби. Изпратете им и пожелания за Коледа/Нова година, за да им покажете, че наистина ви е грижа за тях.
Стъпка #17: подгответе се за Черния петък и Cyber понеделник
Използвайте превъзбудата около Черния петък, тъй като той официално бележи началото на коледния сезон на пазаруване. За повечето търговци на дребно най-натовареният период за пазаруване през годината е от Черния петък до Кибер понеделника и продължава чак до Коледа. Провеждането на разпродажби по време на Черния петък и Кибер понеделник е солидна стратегия за повечето марки.
Онлайн можете да се подготвите, като се уверите, че уебсайтът ви има капацитет да се справи с наплива от потребители и че запасите ви са достатъчни за коледните оферти. Освен това, обмислете да промените вашите дигитални канали, автоматизации и pop-up прозорци, за да съответстват на празничния дух. В магазина подготовката за притока на клиенти е също толкова важна, затова се уверете, че вашата стратегия за физическите магазини е ефективна и поддържа гладкото протичане на нещата.
Съвет: вдъхновете се от най-добрите кампании за Черния петък тук.
Стъпка #18: добавете благотворителна кампания за празниците към вашия маркетинг план за Коледа
Източник: PRweb
Клиентите са по-склонни да подкрепят брандове, които дават нещо в замяна на общността, а празниците предоставят чудесна възможност за това. По време на сезона на даряването клиентите може дори да са склонни да похарчат малко повече пари, за да подкрепят нуждаещите се.
Една от възможностите е да дарите част от печалбите, реализирани в определен период от време, на местна благотворителна организация. Можете също да поставите коледно дърво в един от вашите магазини или да организирате кампания „купи едно, подари едно“, в рамките на която за всеки закупен артикул дарявате един артикул на семейство в нужда.
Стъпка #19: обмислете сътрудничество с друг бранд
Ко-брандинг партньорство между Spotify и Starbucks –
Източник: The Branding Journal
Ако вашият бизнес продава нишов продукт, сътрудничеството с друг (неконкурентен) търговец на дребно може да позволи на двата бизнеса да се насочат към по-широка аудитория. Сътрудничеството по този начин позволява на двете марки да се възползват от общата си аудитория. Просто се уверете, че другата марка също отразява вашето позициониране и основното послание на вашата марка.
Стъпка #20: насърчавайте алтернативни варианти за плащане и доставка за вашите клиенти
За някои семейства празниците могат да бъдат стресиращи. Когато финансите са ограничени, измислянето на начин да направим всички щастливи, без да се разорим, може да изглежда като непосилна задача. Можете да улесните клиентите си, като предложите по-лесни планове за плащане. Само не забравяйте да промотирате алтернативните си опции за плащане по-рано и често.
Важно е също да се предлагат гъвкави опции за доставка. Например, позволяването на клиентите да купуват артикули онлайн и да ги вземат от магазина може да намали трафика на клиенти, да намали разходите за доставка и да намали вероятността клиентът да върне артикул. Това е така, защото клиентите са по-малко склонни да купуват импулсивно артикули онлайн, тъй като имат време да проучат артикула, преди да го купят.
Стъпка #21: решете как да предлагате продукти на потребители, купуващи в последния момент или по празниците
Маркетингът, насочен към онези специфични купувачи, които пазаруват изцяло в навечерието на Коледа, е труден. Но ако го направите правилно, можете да задоволите нуждите на един съвсем реален пазар. Дори и да имате само онлайн присъствие, все още можете да предлагате маркетинг на купувачи в последния момент, като предлагате неща като печатаеми електронни подаръчни ваучери, членства или абонаментни услуги, които хората могат да закупят за членове на семейството.
Стъпка #22: маркетинг директно след Коледа
След като празничният сезон приключи, е добра идея да проведете някаква заключителна маркетингова кампания, преди да започнете Новата година. Стартирайте имейл/social media кампания, с която да завършите празничния сезон, или разпродажба за края на сезона, предлагана на вашите лоялни/VIP клиенти. Показването на благодарност към клиентите ви в края на сезона може да предотврати рязкото спиране на вашия коледен маркетинг план след Коледа.
Стъпка #23: не забравяйте да следите и анализирате вашата коледна маркетингова стратегия
Една от най-важните стъпки, които всяка маркетингова стратегия трябва да има, е мониторингът, не само в края на нейния курс, но и по време на нейното изпълнение. След като си поставите краткосрочните и дългосрочните цели, трябва да приложите различниет показатели, за да можете да изчислите успеха на вашите стратегии.
Например [краткосрочна цел]: колко потребители са отворили вашия бюлетин? Ако процентът на отваряне не е достатъчно добър, вероятно трябва да измислите по-ефективна „Коледна“ тема в следващия. Когато редовно наблюдавате краткосрочните си цели, ще можете да се поучите от грешките си и да коригирате тактиките си съответно, за да бъде успешна вашата маркетинг стратегия за Коледа.
Наблюдението на дългосрочните ви цели ще ви помогне да изчислите успеха на вашата коледна маркетингова стратегия и да я превърнете в числа. Например, какви бяха приходите ви от коледния сезон? Увеличиха ли се коледните ви продажби спрямо предходната година? Препълнен ли е инвентарът ви с празнични (или не) артикули, които не сте искали да имате на склад до края на празничния сезон? Измерването на дългосрочните ви цели ще ви помогне да планирате още по-ефективна коледна маркетингова стратегия за следващата година.
Заключение
Изграждането на 360-градусова коледна маркетингова стратегия изисква планиране, креативност и отлично познаване на вашата аудитория. От поставянето на SMART цели и избор на подходяща концепция, до използването на омниканални комуникации и ангажиращи кампании – всеки елемент е от значение за успеха през най-натоварения сезон в годината.
Като комбинирате данни, иновации и празнично настроение, вие не само ще увеличите продажбите си, но и ще изградите по-силна връзка с клиентите. А с добре проследена и анализирана стратегия, можете да превърнете успеха на тази Коледа в дългосрочен растеж за вашия бранд.
Препоръчани нови статии
Netpeak оглави класацията на „Капитал“ за 2024 г. за водеща дигитална агенция в България
NFD: Microsoft Edition – как бизнеса ви да достигне своя „Apollo 11 момент“ чрез Microsoft Advertising
Кейс: OnDrive.bg с над 100% ръст от органичен трафик за последните 16 месеца. SEO стратегия за успех в нишата





















